Sønnike spiser for lidt

3. marts 2016

Alder:
18 mdr.

Sønnike spiser for lidt

Hej Helen.

Tak for forrige besvarelse.

Jeg har lige endnu et par spørgsmål, som jeg vil opsummere til slut. Først nogle detaljer om tilværelsen.

Min mand og jeg har en søn på knap 19 måneder. Vi er bosiddende i udlandet, men vores søn blev født i Danmark, hvorefter vi rejste 'hjem' da han var 3 måneder gammel. Siden da har min søn og jeg rejst et par gange frem og tilbage mellem familien i Danmark og far + hjemmet i udlandet.

• Første gang var vi væk fra far i 3,5 lange måneder (da sønnike var 9-13 måneder).
• Anden gang i kun to uger (da han var 17 måneder).

REJSERNE:
Al det rejseri har medført en masse reaktioner. Først og fremmest blev forholdet mellem far og søn påvirket da vi tog til Danmark i den lange periode. Dernæst var familien i Danmark (som bor spredt mellem de tre største byer i Danmark) opsat på at have så meget tid med især vores søn som mulig, og vi drønede fra hus til hus i næsten alle 3,5 måned. Det blev til omkring 60 forskellige ansigter min søn skulle forholde sig til, og alle havde en forventning om at han selvfølgelig skulle være det perfekte lille legebarn, som ikke var ræd for at blive holdt af andre. Men sådan gik det jo selvsagt ikke. Han var faktisk meget 'mor-syg' hed kritikken så.

Da vi var afsted på det korte visit over julen, var han så uheldig at få influenza samt et tandfrembrud som påvirkede ham 75% af tiden. Men folks forventninger og ikke mindst medlidenheden med den lille, var ikke til at mærke.

TANDFREMBRUD:
Da han bliver de 9 måneder og vi var ved at skulle afsted mod Danmark, dukkede den første tand op. Sidenhen har han ved alle tandfrembrud ikke været særlig glad for mad og har holdt sig kørende næsten udelukkende på modermælk.

LAVE BLODTAL:
Ydermere har han også meget lave tal på stort set alle blodrelaterede undersøgelser han har fået fortaget. Jeg gav ham ellers de anbefalede Jerndråber fra han var 6 måneder. Kort efter vi kom til Danmark, fortalte lægen mig at anbefalingerne var lavet om, så man faktisk ikke skal give børnene Jerndråber mere. Det stoppede jeg så med, men konstaterede så ved en blodprøve 4 måneder efter her i udlandet, at han har blodmangel, for lidt jern, lave tal af ferritin, små og få røde blodlegemer osv. Og tallet for jern var faktisk ekstremt lavt. Normalen siges at være 20-50 i hans alder. Han havde dengang kun et tal på 7. Nu har han så fået dobbelt dosis jern hver dag i fire måneder samt ferritin, men hans tal er kun steget til 11,9. Nu skal vi op på fire gange dosis.

Grunden til vi overhovedet fandt ud af at han havde alle de lave tal, var at vi var bekymret for at han spiste for lidt. Her sagde lægen med det samme at det skyldtes jernmangel.

Så nu ærger det mig at jeg nogensinde stoppede med de Jerndråber da vi var i Danmark.

MEGET AKTIV:
I og med han også er en meeeeget aktiv dreng, og derfor nok også har tabt sig lidt af den grund, har jeg selvfølgelig været meget opmærksom på at han skal spise godt og energiholdigt mad. Men det synes bare at være den ene nedtur efter den anden. Jeg tror alle ovennævnte grunde er indvirkede til de dårlige madvaner han nu har tilegnet sig. Desuden kan jeg se at hans energi niveau er dalet og han er oftere træt. Så jeg er lidt i vildrede over hvad jeg skal gøre.

Vil dog sige at han faktisk er en meget dygtig dreng, der både mestrer vendespil med 12 brikker, nævner mange ord og giver udtryk for hans vilje, husker hvor han har smidt sin sko for flere timer siden, klatrer op af den store trappe til rutchebanen. Og ja så kan han også gå de 69 trappetrin op til vores lejlighed selv. Han tager initiativ til at lege med andre børn og er ikke genert når han selv kan bestemme tempoet af tilnærmelse. Så indtil videre synes jeg ikke at der er synlige tegn på at hans udvikling er i fare. Dog er der lige madvanerne!

DÅRLIGE MADVANER:
Inden vi første gang tog til ...

Annonce

... Danmark, og fra vi begyndte at give ham fast føde, gik tilvænning til maden egentlig okay. Han fik stadig en del modermælk flere gange om dagen, men jeg prøvede at trappe en smule ned i og med at jeg forøgede hans madindtag. Når en ny tand kom, var det virkelig en stejl bakke at skulle op ad. Og det er det stadig nu, hvor han i øjeblikket virker til at have endnu et tandfrembrud. Og det var og er typisk ikke de samme madvarer han så gider at spise.
Jeg tror bestemt at han har brugt modermælken som en tryghed i alle de ovennævnte situationer. Også selvom jeg har været der meget for ham, og at han stadig går hjemme sammen med mig. Far-mand er en del ude og derfor er jeg meget ene om at passe og pleje sønnike.

Vi har altid forbandet fjernsyn og andre aflednings metoder når vi har set andre børn skulle spise. Men vi må være ærlige at sige, at vi lidt panikken blev nødt til at finde på noget, der kunne lokke mad i ham. Derfor blev en Rasmus Klump tegnefilm samt hjemmevideoer løsningen der faktisk fik, ja til tider, ret meget mad i ham. Desværre desværre desværre så er han nu blevet en stædig hidsigprop som kun vil åbne munden når der er 'viii' (video). Men så snart han spytter ud, så er der også slukket igen. Og den forventer han selvfølgelige gælder hver gang.

MÅL OG VÆGT:
Da jeg fik ham målt og vejet for en månedstid siden (knap 18 måneder gammel) var hans højde ret normal. 82 cm målte han dengang. Hovedmålet var i den laveste ende af normalen mens vægten dengang lød på 10,5 kg og dermed under middel. For en uge siden var han så 10,9 kg, men her fik jeg ham ikke målt.

OPSUMMERING
På den ene side har han de fysiske behov som skal behandles. De lave blodtal tror jeg spiller en stor rolle i hans vækst og velbefindende. Tænderne har også drillet.
På den anden side er alle de tilegnede dårlige madvaner, i forbindelse med alle de afvigelser fra rutinen.

Lige nu drikker han især meget modermælk om natten fordi han ikke får spist nok om dagen. Men han er altså gammel nu. Så det må til at få en ende. Det er også udmattende at vågne så mange gange om natten, og derfor ligger jeg på en madras sammen med ham (for at undgå en masse løbeture) i stedet for at ligge ved siden af min søde mand.

Jeg har derfor det mål at han skal stoppe helt med modermælk om 1-1.5 måned.

Men mine SPØRGSMÅL er så følgende:

- hvordan afvænner jeg ham nemmest fra modermælken; også taget i betragtning af at han faktisk stadig drikker pænt meget, og derfor har brug for noget andet der kan give ham en tryghed, i alle fremtidige situationer. Han har aldrig brugt flaske eller sut, af hans eget valg.

- især ved tandfrembrud spiser han næsten intet, og det lidt jeg kan få i ham, består hovedsageligt af modermælk. Nu hvor jeg også gerne vil vænne ham helt af med mælken, er jeg nervøs for hvilken effekt det vil have. Nogen løsning på det?

- hans lave blodtal har som nævnt medført at han skal op på fire gange så mange Jerndråber som det engang var anbefalet at børn fik dagligt. Jeg er selv i tvivl på om det er sundt at give ham 30 dråber af 20mg/g om dagen. Jeg har derfor også taget initiativ til at besøge en såkaldt herbal Doctor. De har en rigere videnskab inden for det felt hernede end det vi har i Danmark. Men med viden om at du ikke er læge, vil jeg alligevel spørger om du har nogle råd til at tackle denne situation?

- jeg har set at du har bøger om mad og madvaner. Men i og med at jeg på nuværende tidspunkt ikke har adgang til disse, kan du da ikke fortælle mig lidt om hvordan jeg kan rette op på hans lyst til mad og forøge hans 'kan li'- liste' i stedet for 'spyt ud- listen'.

Til sidst har jeg et tillægsspørgsmål til sidste besvarelse du gav, vedrørende at lære børn mange sprog. Du nævner at jeg kan tage kontakt til en sprogpædagog. Du har vel ingen ide om det kan gøres online et sted?

På forhånd mange tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder